OSA 2.

HEPREALAISKIRJEEN INNOITTAMA KIRJOITELMA -

VOIKO PAPPI ISTUA VIRANTOIMITUKSESSA?


Riemuitsen suuresti ja vastaan KYLLÄ VOI! Nimittäin kun on kyse Hänestä, Jeesuksesta, tämä on paitsi mahdollista, myös totta.

Ennen oli näin, kuten heprealaiskirje 10:11 toteaa. Onneksi tapahtui uhrauspaikan tuhoaminen[1] ja ylipapin vertauskuvallinen virasta luopuminen[2]

Heb. 10:11  Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;

Leeviläisten pappien täytyi seisoa Jumalan edessä, koska temppelissä ei ollut istuimia – työ ei tullut siten koskaan valmiiksi, ikinä ei ollut mahdollisuutta istua tehdyn työn merkiksi. Syntejä siis jäi aina sovitettavaksi ja työ oli aina ns. vaiheessa, kuten nykyisin arkikielellä sanotaan. Vastakohtana tälle Kristuksen työ ei jäänyt kesken! Hän voi istua, koska Golgatalla tuli kerralla valmista[3] – kiitos ja kunnia Jumalalle ja Karitsalle tästä[4] 

Alla olevat jakeet puhuvat selvää kieltä. Kuningas ja pappi Jeesus todellakin istuu ja rukoilee meidän puolestamme. Lunastus sielunvihollisen otteesta on tehty ja täysin kelpaava sovitus on tehty. Tästä kiitän Jeesusta tänään ja jokaisena päivänä, mitkä minulle annetaan.

1938 käännöksen mukaisesti:

Heb. 1:3  ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,

Heb. 5:6  niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".

Heb. 7:1  Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet;

Heb. 7:2  jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksi vielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas";

Room. 8:34  Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. 

Heb. 8:1  Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa, 


Minä tarvitsen Sovittajaa, Jeesusta, joka otti päälleen Jumalan syntiä kohtaan syttyneen vihan. Minä saan olla Jeesuksen ansion tähden vapaa rangaistuksesta – hallelujaa!

Sanoohan Raamattu selvin sanoin:


Joh. 3:36  Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

Room. 1:18  Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,

Onneksi Jeesukseen uskovan ei tarvitse pelätä Jumalan vihaa: Jumala vihaa syntiä, mutta Jeesuksen tähden Hän rakastaa syntistä ja haluaa, että kaikki ihmiset suostuisivat pelastettavaksi ja hyväksyisivät veren puhdistuksen Jeesuksen työn kautta. Viha, pelko, rangaistus ja syyllisyys saadaan jättää pois ja kiittää Jeesusta, että Hän hoiti meidän syntivelan pois – tyhjensi koko piikin!

Koska kukaan ihminen ei pysty elämään syntiä tekemättä, ajatuksin tai vahingossakin tehdyin teoin, meidän Jeesuksemme työ kattaa tämänkin. Tietenkään valvova kristitty ei tahallaan tee syntiä, vaan hän tahtoo rakkaudesta Jeesukseen elää Raamatun arvojen mukaan, uuden liiton uskovan elämää.

Tämä on tosi hyvää ja rikasta elämää ja tässä rikkaudella ei tarkoiteta rahaa ja vääränlaista menestysteologiaa. Raamattu lupaa uskovalle myös kiperiä aikoja ja pilvisiä päiviä, mutta sellaista ihmisen elämä tässä ajassa on. Minua lohduttaa valtavasti se tieto, että Jeesus - Hyvä Paimen on kanssani, eikä väisty viereltäni kiperässäkään paikassa, kuten lähetyskäskyn jälkeen rohkaistaan Matt. 28:20 mukaan:

Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." 


Toivon ja rukoilen, että tämä pieni kirjoitus voisi rohkaista sinua, ja antaa toivoa. Itse olen ollut Taivaan Isän sylihoidossa ja Hyvän Paimenen seurassa, kun olen ollut mieluisan velvollisuuden takia heprealaiskirjeen äärellä. Siunausta elämääsi.


[1] Jerusalmen temppeli ja samalla uhrauspaikka tuhottiin roomalaisten toimesta 70 jKr.

[2] Matt. 26:65  Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.

Mark. 14:63  Niin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Mitä me enää todistajia tarvitsemme?


[3] Joh. 19:30  Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.


[4] NKJV Study Bible 1997 Thomas Nelson, Inc, sivu 2092. Notes Hebrews 10:11-12.