OMA USKOONTULOKERTOMUS. MUOKATTU SEURAKUNNASSA PIDETYSTÄ PUHEENVUOROSTA 24.2.2013 ENNEN PASTORIN SAARNAA.

Rukoilen aluksi muutamalla sanalla: Auta Taivaan Isä siinä, että osaan kertoa omassa todistuspuheenvuorossani asioita, jotka kirkastavat rakkaan Poikasi Jeesuksen nimeä, sillä Hän on minun Herrani ja Pelastajani ja Hänelle tahdon antaa kiitoksen ja kunnian siitä että olen uskomalla Jeesukseen saanut syntini anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa kuten Apostolien teot 26:18 vakuuttaa. aamen.

(Apt 26:14  ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.' Apt 26:15  Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Apt 26:16  Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Apt 26:17  Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän Apt 26:18  avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.')

Aion puhua jotain omalta kohdaltani siitä, miten elämän leipä löytyi minun elämääni. Johanneksen evankeliumissa 6. luvun jakeessa 48 on tallennettu Jeesuksen sanat ”Minä olen elämän leipä.”

Pyrin käyttämään tämän pienen puheenvuoron siten, että keskityn vähemmän sielunvihollisen töihin ja enemmän pääasiaan eli Häneen, jolla on valta sielunvihollisen yläpuolella eli Herraan Jeesukseen, sillä Jeesus Kristus vaikutti sen, että sain siirtyä kuoleman tieltä elämän tielle ja tänään kiitän siitä Herraa.

Näissä omakohtaisissa todistuksissa uskoontulosta on se hyvä puoli, että kukaan sieltä penkistä ei voi huutaa väliin ja sanoa ”ei se noin mennyt.”  Näin siksi, että minun kokemukseni on vain minun elämässäni tapahtunutta ja se, miten Jumala on kohdannut sinun elämääsi on taas yksin sinun omaisuuttasi ja lopulta vain Jumala lisäksesi sen tietää, muut on sivusta seuraajia. 

Tänään sydämessäni soi virren 307 sanat, tuo ihana virsi alkaa sanoilla: kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle - olen armoliitossa. Minut kalliisti Hän osti, minut nosti, kadotuksen kuopasta. Tätä on joskus tullut veisattua isolla joukolla koossa ollen ja täydestä sydämestä.

Aina näin ei ole ollut. Aikuisikää tuli ensin elettyä, ennen kuin Jumala armossaan antoi minulle voimakkaan etsikkoajan ja sen kautta armon sävel löytyi sisimpääni.

Omat vanhempani eivät tutustuttaneet minua kirkkotiehen, mutta kiitän Jumalaa siitä, että äitini äiti eli isoäitini oli uskova, körttiläinen mummo, joka luki minulle evankeliumeista Jeesuksen kertomuksia ja opetti iltarukouksen ja näytti elämällään uskon arjessa. Isoäitini muutti kirkkauden maahan kaksi vuotta ennen kuin minä tein oman uskonratkaisun, eikä hän tässä ajassa ehtinyt sitä nähdä, mutta hän on mennyt edeltä ja samaan maaliin minäkin tähtään. Lapsuudesta muistan ilmeisesti jotkut herättäjäjuhlat, joissa pienen lapsen mieleen painui voimakas kuva kun valtava ihmisjoukko, tuhansia ihmisiä laskeutui yksinkertaisilta lankkujen päällä olleelta istumasijalta polvilleen rukoukseen Jumalan eteen, koko kansa yhtä aikaa ja epäröimättä.

Esirukoilijoilla on valtava merkitys, siksi tekin, jotka olette kummeja, muistakaa rukoilla myös kummilastenne puolesta. Olen itsekin esirukousten lapsi, näin uskon, että isoäidin rukoukset vaikuttivat omalla kohdallani. Isoäiti toivoi minusta kirkon työntekijää kun olen aikuiseksi varttunut.

Ollessani maailman harhateillä, takaraivossa muistui nuo isoäidin sanat ammattitoiveesta ja esirukoukset puolestani auttoivat, että kaikkia maailman tarjoamia houkutuksia ei tarvinnut kokeilla, mutta kaikenlaista pientä kolttosta tuli lapsena tehtyä kaupasta karkin näpistämistä ja isompana sitten monenlaista muuta, joita on myöhemmin saanut selvitellä ja tunnustaa, anteeksipyytää ja myös anteeksi saada.

En jäänyt ilman esirukoilijaa isoäidin kuoltua, vaan ammattikoulun aikainen kämppäkaverini jatkoi siihen asti, kunnes omalle kohdalleni tuli ratkaisun päivä. Tuo ystäväni antoi minulle luettavaksi Yksi ainoa elämä -nimisen kirjan, jonka on kirjoittanut Tapio Nousiainen. Tuon kirjan kautta moni on tullut herätyksen tilaan ja uskoon ja niin minäkin. Kirjassa tehtiin selväksi että Jumala on suunnitellut asiat niin, että ihmisen maanpäällisen elämän aikana tulee tehdä tietoinen uskonratkaisu. Tämä on henkilökohtainen tehtävä: toisen uskolla ei päästä taivaaseen, vaan yksinomaan siten, että jokainen omalla kohdallaan tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja pyydetään syntejä anteeksi.

Tuo Tapio Nousiaisen kirja kertoi Luukkaan evankeliumin 16. luvun vertauksen jossa rikas mies ja Lasarus olivat kuoleman jälkeisessä tilassa. Rikas mies joutui kadotukseen, vaivan paikkaan ja köyhä Lasarus pääsi taivaaseen. Heidän välillään oli suuri juopa tai kuilu uudemman käännöksen mukaan ja toisesta paikasta toiseen ei voinut enää päästä, vaan elämän aikana tehty ratkaisu määritti tuon lopullisen olopaikan suunnan. Tämä puhutteli voimakkaasti. Se oli Pyhän Hengen vaikuttamaa, koska Raamatun sana sattui ja se tuli kohti.

Tämän lisäksi haastoin Jumalan sanoen, jos todella olet olemassa ja Kaikkivaltias, niin todista se ja ota minulta pois tämä tupakkariippuvuus.  Itse en päässyt tupakasta irti, monesti olin yrittänyt turhaan. Nämä tapaukset sattuivat ajallisesti hyvin lähellä toisiaan ja Jumala noteerasi tuon haasteen ja Hän vastasi siten että jostain sain kimmokkeen heittää avattu tupakka-aski roskiin ja tupakointi loppui siihen, tosin unissani poltin monia vuosia, mutta kunnia Jumalalle, en ole sen jälkeen tuota terveyden vaarantavaa myrkkyä tarvinnut.

Konkreettinen uskoontulo tapahtui siten, että kotonani yksin ollessani, luin tuon Nousiaisen kirjan lopussa olevan syntisen rukouksen ääneen ja kirjan ohjeiden mukaan Raamatun paikkojen perusteella tiesin syntyneeni uudestaan ylhäältä, koska valtava taakka harteiltani kirposi pois ja silmäni avautuivat ja näin maailman uusin silmin. Olin kuin jalat irti maasta pitkän aikaa. Ihmettelin, kuinka muut ihmiset elävät aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut ja minä tajusin tämän valtavan asian. En ymmärtänyt, miksi muut eivät tajunneet tätä löytöäni. Se oli niin mullistava. Kokemus oli todella voimakas, enkä sitä päivää unohda milloinkaan.

Myöhemmin löysin Raamatusta monia uskoa vahvistavia paikkoja, vaikkapa Luukas 5:24, jossa Jeesus antaa halvaantuneelle miehelle synnit anteeksi ja parantaa hänet.

Luuk 5:24  Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," - hän sanoi halvatulle - "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."


Ajattelin joskus tästä, että todellakin niin se on, että kun ihminen on jo maan alla, ruumisarkussa tai tuhkauurnassa, niin ollaan auttamattomasti myöhässä. Ratkaisu Jeesuksen puoleen on tehtävä kuolemaa ennen, siis aiemmin kuin tästä ajasta pois lähteminen tapahtuu. Sielunvihollisen suurin valhe onkin: tee ratkaisu huomenna, ei kiirettä, nauti elämästä ja tee ratkaisu elämän viimemetreillä. Tosin Jeesus on voimallinen pelastamaan vanhanakin, kuten eräs minulle läheinen sukulainen sai huomata viime kesänä - noin kuukautta ennen kuolemaansa tuo vanhus laittoi taivasasiat kuntoon.

Ongelma uskonratkaisun lykkäämisessä on se, että emme tiedä, milloin on liian myöhäistä. Jotkut nukkuvat pois yösijalleen käytyään ja aamulla on kylmennyt keho enää sängyllä. Sydänkohtaus tai onnettomuus tai mikä tahansa voi katkaista yllättäen elämän taipaleen. Siksi minun kohdalleni osunut etsikkoaika oli todella vakavan puhuttelun aika ja onneksi tein ratkaisun silloin.

Tulin ymmärtämään, että Jeesuksen ristinkuolema on aivan kuin tietokoneella töitä tehtäessä voidaan painaa CTRL ja A yhtä aikaa ja se tarkoittaa ”valitse kaikki” - Jeesus valitsi omalla kuolemallaan pelastaa kaikki ihmiset, mutta meidän on reagoitava omalta puolelta tuohon Jeesuksen CTRL - A -valintaan ja meillä on kolme vaihtoehtoa:

1.Ensimmäinen vaihtoehto on kieltäytyä: skippaan koko Jeesus -jutun ja Jumalan pelastussuunnitelman sen myötä ateistien tapaan. Tämä tie johtaa Raamatun mukaan kadotukseen, sillä Pietarikin lausuu Apt. 4:12 mukaan Jeesuksesta näin ”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."


  1. Toinen vaihtoehto Jeesuksen CTRL -A valintaan on agnostikkojen tapaan jättää asia auki, ei oteta kantaa puoleen eikä toiseen, koska ei voida saada tarpeeksi tietoa ja jäädään ns. harmaalle alueelle. Valitettavasti tämä ”en ota kantaa” tai ”en osaa sanoa” -valinta on toisilla sanoilla EI Jumalan Pojalle. Sanoohan Raamattu 1. Joh. 5:12: ”Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.” Tämä jae puhuu selvää kieltä siitä, mitä ”en ota kantaa” -vaihtoehto tarkoittaa.


  1. Kolmas vaihtoehto reagoida Jeesuksen CTRL -A valintaan on ottaa kiittäen vastaan Jumalan lahja: pelastus Jeesuksen vuodatetun veren ja Golgatan uhrin kautta ja saada iankaikkinen elämä, syntien anteeksianto, lahjaksi vanhurskaus. Tämä edellyttää sen, että minä ja jokainen suostumme pelastettaviksi. Jeesus mielellään ottaa meidät vastaan, sillä Jeesus lupaa: Matt.11:28  ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.”

Omasta uskonratkaisusta tulee syksyllä 24 vuotta, mutta liian pitkään meni, ennen kuin sain löytää syvemmän Jumalayhteyden ja pääsin kasvamaan maitoasteelta hieman eteenpäin, vaikka kasvun varaa on vielä paljon ja valmista ei tässä ajassa näytä tulevan. Onneksi Jeesuksen tähden minun ei tarvitse pinnistellä määräysten ja pakkojen, sääntöjen loputtomassa suossa. Rakkauden kautta vaikuttava usko on Paavalin mukaan se, joka auttaa ja vaikuttaa: Gal 5:6 toteaa: ”Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.”  ,

Lakihenkisyys ja kypsymättömyys aiheuttivat uskonelämän alussa haittaa, koska minulla ei ollut riittävästi vanhemman uskovan ohjausta saatavilla. Luotettava vanhempi uskova minulla oli sielunhoitajana aivan alkumetreillä, mutta toistakymmentä muuttoa työn takia eri puolilla Suomea eivät edistäneet juurtumista Kristukseen, vaan syvempi uskoelämä on tapahtunut vasta viimeisen kymmenen vuoden kuluessa. Onneksi ja johdatuksesta tai molemmista johtuen menin töihin paikkakunnalle, jossa oli ihanat pienryhmät, ja siellä minä sain löytää todellisen avun elämääni, opin jotain siitä, mitä armo oikeasti tarkoittaa.


Viimeiset 7-8 vuotta olen kasvanut sisäisen paranemisen alueella. Opin löytämään sisältäni piilossa ollutta katkeruutta, pettymystä, hylkäämistä, vihaa ynnä muuta. Lapsuudesta asti taakkana olleita asioita on pitänyt käydä läpi ja opetella Jumalan luoman ihmisen tunne-elämän toimintaa, ensin itsessä ja koulutusten kautta toisten auttajaksi vähitellen kasvamalla. Monenlaisten haavoittumisten vammauttamien ihmisten vierellä kulkeminen itsekin apua Jumalalta tarvitsevana on ollut haastavaa, mutta siunaavaa. Nöyränä ja itse johdatusta Herralta tarvitsevana olen ollut pienessä määrin muita auttamassa. Itsekin hauraana ja heikkona oman itseni puolesta, mutta vahvan ja turvallisen Hyvän Paimenen tukemana. Odotan ja rukoilen oman paikan vielä tarkempaa löytymistä kotimaasta tai ulkomailta.

Oma lohdullinen löytö on ollut se, että uskoontulo ei suinkaan ratkaise kaikkia ongelmia, mutta uskon, siis Jeesuksen löytäminen on parasta mitä minulle on tapahtunut. Jeesuksesta en halua missään tapauksessa luopua. Sairaanakin ja ontuvana pääsee taivaaseen kun Jeesukseen uskoo, mutta vaikka olisit kuinka terve ja vahva, jäät rannalle eli joudut kadotukseen, jos et usko Jeesukseen ja anna pestä syntejäsi pois.[1] Tulin itse etsikkoajan[2] kuluessa ymmärtämään, että  itse en voi itseäni pelastaa, vaan tarvitsen Karitsan veren ja uhrin, siis uskon Jumalan Poikaan Jeesukseen.

Haluan rohkaista sinua, joka kenties olet epävarma, kuinka sinun taivasasiasi ovat. Jos on pienintäkään epävarmuutta pelastuksen suhteen tai taakkoja sisimmässä, jotka tulee tunnustaa ripissä sielunhoitajalle, niin hakeudu kristillisen seurakunnan työntekijän puheille. Esimerkiksi papin, diakonin tai nuorisotyöntekijän kanssa juttelemaan. Myös seurakunnan valtuuttaman maallikon luokse voi mennä turvallisesti.  Itse olen näin tehnyt ja voin sanoa, että kyllä on ihana kokemus, kun sielunhoitaja kuunneltuaan ripin, julistaa synninpäästön Jeesuksen nimessä ja maahan vuotaneessa sovintoveressä. Sitä minä tarvitsen ja kiitän siitä Taivaan Isää, että meillä on Jeesuksen luokse aina vapaa pääsy. Hän on yhden rukouksen päässä, ihan vierellä.

Pietarikin rohkaisee meitä kuormittuneita seuraavin sanoin: 1Piet. 5:7  "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen".

Sinä rakas ystävä, joka olet lukenut todistukseni uskoontulosta. Tämä sisältää vain pienen välähdyksen kaikesta siitä, mitä Jumalalla on varattuna. Kehotan sinua ottamaan selvää, mitä Jumala voi ja haluaa tehdä sinun elämässäsi. Jeesus lupaa sen, että jokainen, joka tahtoo ottaa Jeesuksesta selvää, tulee myös tietämään, että Jeesuksen opetus ja kaikki, mitä Hän sanoi, pitää paikkansa viimeistä piirtoa myöten.[3] .

Olen itse vakuuttunut Jumalan muuttavasta voimasta, joka Jeesus –nimeen kätkeytyy. Ota sinäkin selvää, Hän vastaa, kuten lastenleirillä opetettu Taivaan Isän puhelinnumero vakuuttaa. Tuo puhelinnumero on 5015 ja se tarkoittaa Psalmi 50, jae 15, joka kuuluu seuraavasti:  Huuda minua avuksi hädän päivänä! Minä pelastan sinut, ja sinä kunnioitat minua."

Ole siunattu etsiessäsi ja löytäessäsi armollisen Jumalan. Hänet löytää kun rukoilee johdatusta etsintään Jeesuksen nimessä.




[1] Apostolien teot 4:12. Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla."

Johanneksen evankeliumi 14:6.  Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

[2] en aiemmin tiennyt, mitä etsikkoaika tarkoittaa, mutta kun se tuli kohdalle, todella tulin tietämään. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että kun ihminen kokee vetoa taivasasioihin ja ottamaan selvää pelastuksen asioista ja mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, se on sitä etsikkoaikaa. Silloin ihminen on Jumalan puhuttelussa ja Isä haluaa, että otamme Jeesuksen tarjoaman avun ja pelastuksen vastaan.

[3] Johanneksen evankeliumi 7: 15-18. 15. Juutalaiset olivat ihmeissään ja sanoivat: "Kuinka tuo oppimaton mies voi tuntea kirjoitukset?" 16. Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. 17. Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani. 18. Se, joka esittää omia ajatuksiaan, tahtoo kunniaa itselleen. Mutta se, joka tahtoo kunniaa lähettäjälleen, puhuu totta, hänessä ei ole vääryyttä