OSA 1                 HEPREALAISKIRJE        LUKU 1, JAKEET 1-4

Sain äskettäin mieluisan tilaisuuden paneutua heprealaiskirjeeseen. Kirjoitan muutamia ajatuksia, joista innostuin ja koin ahaa -elämyksiä. Paneudun tässä ensimmäisessä osassa heprealaiskirjeen alkuosaan. Vältän tarpeetonta kikkailua alkukielien ja teologisen fraseologian parissa. Kirjoituksen lopussa mainitaan muutamia lähdeteoksia, joihin osin nojaudun. Käytän tässä kirjoitussarjassa käännöksiä 1933/1938 ja 1992. Edellinen on sanatarkempi ja jälkimmäinen ajatuskokonaisuuksia kääntävä.  Saa nähdä, montako osaa tästä tulee. Onpahan alku jo tässä.

Muistutan hyvästä nyrkkisäännöstä luettaessa tai kuunneltaessa mitä tahansa tekstiä, jossa Raamattua jollain tavalla tulkitaan. Ap. t. 17:10-11 kertoo berealaisista (-92 kirjoitusasu beroialaisista), jotka olivat jalompia (-92 avarakatseisempia) kuin tessalonikalaiset, sillä nämä ottivat Paavalin julistuksen vastaan halukkaasti ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, oliko asia niin kuin Paavali julisti. Kukaan ihminen (minä mukaan lukien) ei ole niin puhdas astia, että kaikki olisi pureskelematta nieltävissä. Pohjanmaalla sanotaankin ”notta lehemä on märehtiväänen ja ihiminen erehtyväänen.” Terve tarkkaavaisuus on aina paikallaan, kuunnellaanpa sitten maallikon tai teologian tohtorin saarnaa, siis tulkintaa Jumalan sanasta.

Omasta Raamatusta luettu sana pitää paikkansa ja Pyhä Henki avaa sen lukijalle, kun rukoillen tätä pyytää Jeesuksen nimessä. Pyhän Hengen tehtävä[1] on mm. kirkastaa Kristuksen ansiota, keskittää katseet ja ajatukset Jeesukseen. Jos tämä tai muu hengellinen kirjoitus mielestäsi korottaa kirjoittajaa, ihmistä, jotain herätysliikettä tai kirkkokuntaa, silloin kehotan jättämään lukemisen sikseen. Oma tahtoni on antaa kaikki kiitos ja kunnia yksin Kristukselle Jeesukselle ja jos olen siinä pieneltä osin onnistunut, hyvä niin: se on pelkkää armoa. Jos kirjoitukseni ei korota Kristusta, voit jättää kirjoittamani noteeraamatta. Tahdon pysytellä pääasian parissa ja keskittyä Siionin loukkauskiveen ja kompastuksen kallioon.[2]

Berealaiset siis tutkivat Kirjoituksista, olivatko asiat siten kuin Paavali julisti. Siirryttäessä heprealaiskirjeen pariin, on hyvä huomata muutama asia, jotta teksti avautuisi paremmin. Kirjeen kirjoittaja, kohde ja lähettäjä ja kirjoitusajankohta ovat hämärän peitossa. Meidän on tyydyttävä kirkkoisä Origeneen tavoin toteamaan: ”yksin Jumala tietää asian.”[3]

Luettaessa Raamattua on hyvä muistaa perusperiaatteita, kuten kyseisen Raamatun kirjan kirjallisuuslaji, sanan, virkkeen, lauseen, kappaleen, lähikappaleiden konteksti (= asiayhteys) ja edelleen koko kirjan konteksti ja koko Raamatun konteksti. Kulttuuri, maantiede ym. taustoittava tieto auttaa. Kerran Israelissa käyneenä koin monta oivallusta, kun Raamatun paikkoja näki ja niillä käveli omin jaloin.

”Meidän tulisi aina katsoa tekstistä muun muassa: Kenelle tässä puhutaan? Missä tilanteessa tämä on sanottu? Miksi tämä on sanottu? Kuka tämän sanoi? Koskeeko tämä minua ja miten?”[4]

HEPR. 1: 1 1992 KÄÄNNÖKSEN MUKAAN:

  1. Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla,

Vanha Testamentti on etukäteisilmoitus Jeesuksesta. Israelin kansan vaiheet ovat eri tavoin esikuvallisia, samoin monet profetiat.[5]  Edetessämme heprealaiskirjettä, tulemme huomaamaan VT:n uhraamiskäytännön ja temppelimenojen puhuvan vahvaa sanomaa tulevasta uhrista, Karitsasta.[6]

HEPR. 1: 2 1992 KÄÄNNÖKSEN MUKAAN:

2. mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat.

Golgatan keskimmäisellä ristillä verensä vuodattanut Jeesus on samalla Jumala,[7] josta mm. profeetat todistivat edeltä läpi koko VT:n. Tämän Pojan kautta koko universumi maapalloineen, ihmis- ja eläinkuntineen on saanut syntynsä. Hänellä taitaa olla tekijänoikeus myös meihin :)  Poika myös istuu tällä hetkellä Jumalan vieressä kunniapaikalla. Mitä tämä edellä kerrottu hyödyttää, jos sitä pitää totena (kuten tässä on lähtökohtana)?

Jakeen kaksi ”maailmat” on alkukielessä monikko kaksoismerkityksellä maailma tai aikakausi. Tuleva maailma on toistaiseksi silmiltämme salattu, mutta olemassa oleva enkeleineen ja luotuine olentoineen. Poika oli kun nämä luotiin, Hän tuli ihmiseksi, sovitti ihmisen syntivelan, palasi taivaaseen Jumalan vierelle ja palaa takaisin Isän[8] määrittelemänä aikana. Meille vielä näkymätön ulottuvuus on siis olemassa ja todellisuutta joka hetki.

HEPR. 1: 3 1992 KÄÄNNÖKSEN MUKAAN:

3. Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle.

Ikävää, että ihminen epäonnistui yhden ainoan säännön noudattamisessa.[9] Tämä moka olikin kohtalokas, koska Jumalan tahdon rikkominen on synti, josta on kärsittävä Jumalan säätämä rangaistus. Onneksi meillä on pätevä Välimies[10] puolellamme. Hän tahtoo,[11]että uskomme Häneen emmekä luota kehenkään muuhun pelastuksen asiassa.[12] Emme siis voi mitenkään itse ansaita taivasosuuttamme, se on annettu Jeesuksen täytetyn työn kautta meille lahjaksi. Tämä lahja, pelastus, on otettava vastaan tämän elämän aikana, kuoleman jälkeen on liian myöhäistä. Maan päällä onnistuu, mutta ihmisen tomumajan ollessa jo maan alla, ollaan auttamattomasti myöhässä.[13]

Minulle itselleni tuli vuosia sitten eteen tilanne, jossa minun piti ottaa selko näistä taivasasioista. Oma löytöni oli se, että Jumala on olemassa ja meidän on tarve laittaa asiamme kuntoon elämän aikana. Niin minäkin tein ja kiitän siitä tänään Taivaan Isää ja Jeesusta, että näin tapahtui ja tänään voin lausua ja allekirjoittaa täydestä sydämestä apostolisen uskontunnustuksen.[14]

Jakeen kolme sisältö on huikaiseva. Silmille näkyvä ja käsin kosketeltava kuva Jumalasta on Jeesus. Alkukielen sana viittaa kaivertimen avulla tehtyyn merkkiin, kuten leimasimeen tai sinettiin, jolla sama kuva saadaan siirrettyä täsmälleen alkuperäisen kaltaisena. Emme pysty käsittämään sitä kirkkautta ja olemusta, joka Jumalalla Jeesuksessa on. Mooses sai pienen annoksen tästä kirkkaudesta,[15] kun hän ”käväisi” Siinain vuorella. Minulle olisi luultavasti tullut nälkä ja jano, mutta tämä olikin tosi ”divine encounter” eli Jumalan kohtaaminen. Maailmankaikkeuden Luojalle ei ole mikään konsti hoitaa se, että Mooses pärjäsi vuorella tuon 40 vuorokautta täyspaastossa.

Hän pitää sanansa voimalla kaikkea yllä. Jumalan puhumat sanat loivat alussa kaiken. Koko luomakunta ja maailmankaikkeus pysyy ja toimii Jumala säätämällä tavalla: auringon nousu ei petä, painovoima ei muutu, valkuaisainesynteesi tai mikä tahansa muu Jumalan suunnittelema asia toimii ja pysyy käynnissä niin kauan kuin Hän on suunnitellut.

Iloitsen suunnattomasti siitä, että Jeesus nimenomaan istuu nyt Jumalan oikealla puolella ja rukoilee puolestamme.[16] Palaan tähän asiaan vielä myöhemmissä kirjoituksissa, mutta Psalmi 110 olkoon toistaiseksi tähän johtolankana.

HEPR. 1: 4 1992 KÄÄNNÖKSEN MUKAAN:

4. Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi.

Enkeleiden luoja ja hallitsija suostui vähäksi aikaa luopumaan asemastaan, jotta Jumalan pelastussuunnitelma saattoi toteutua.[17] Jeesuksen asema Jumalana on kiistattomasti kaikkea luotua korkeampi, mutta asiasta oli tarpeen kirjoittaa, koska ensimmäisillä vuosisadoilla (ja vielä nytkin) esiintyi enkelipalvontaa, josta Raamattu vakavasti meitä varottaa.[18]

Jeesuksen tässä luvussa mainitut nimet: Jumalan Poika (jae 5), Jumala (jae 8) ja Herra (jae 10) on mainittu suuruusjärjestyksessä.[19] Herra -nimitys on suomenkielisen ja kreikankielisen VT:n käyttämä nimi Jahvesta, joka on Israelin Jumala. Alaviitteestä löytyvä Filippiläiskirjeen toisen luvun sanoma Jeesuksen Herraudesta on kirkasta ja selvää. Pekka Simojoen[20] laulua voi laulaakin hyvästä syystä:

On yksi nimi ylitse muiden, yksi nimi muuttumaton.
Yksi nimi ylitse muiden, vain yksi nimi toivomme on.
Tuo nimi josta laulan, on Jeesus. Nimi kaunein alla auringon.

Siinä vain, siinä vain armo meille lahjoitetaan.
Siinä vain on valta ja voima yhä taivaassa ja päällä maan.

On yksi nimi ylitse muiden...

Siinä vain, siinä vain, siinä on mun lauluni syy.
Siinä vain on taivas jo auki, siihen kaikki rikkaus kätkeytyy.

On yksi nimi ylitse muiden...

Siinä vain, siinä vain seisoo ristin muotoinen puu.
Siinä vain on Jumala läsnä Kaikki polvet maahan notkistuu.

On yksi nimi ylitse muiden...

Sinä, joka jaksoit lukea tämän kirjoituksen loppuun, olet saanut pienen häivähdyksen siitä ilosta, jota heprealaiskirje on minulle tuottanut. Palaan asiaan ja pyrin kirjoittamaan jatkoa JHS (jos Herra suo) vielä tämän vuoden aikana. Lopuksi tahdon rukoilla muutamin sanoin puolestasi, koska se, mikä on Jumalan sanasta, tekee tehtävänsä, eikä palaa tyhjänä,[21] näin uskon. Voit halutessasi yhtyä tähän rukoukseen kanssani:

Jeesus, Vapahtaja. Kiitän sinua, että olet ottanut minun syntikuormani harteiltani ja minä saan olla Jumalan lapsi. Kiitän Jeesus uhristasi Golgatalla, joka on täydellinen ja kaikkeen riittävä. Otan iloiten vastaan pelastuksen uskomalla Sinuun Jeesus, että olet Jumalan Poika ja minun Herrani ja Vapahtajani. Opeta minua elämään sinun lapsenasi ja anna Pyhän Hengen johdattaa minua, että osaisin elämälläni kirkastaa Sinun pyhää nimeäsi ja että kerran saisin päästä iankaikkiseen elämään yksin armosta. Auta Jeesus minua siinä, että osaisin tehdä lähetyskäskyä todeksi omalla paikallani ja omassa elämässäni. Opeta minua antamaan anteeksi, rakastamaan ja armahtamaan, että olisin sinun opetuslapsesi omana itsenäni: ihmisenä vajaana ja monella tavoin rikkinäisenä, mutta sinulle rakkaana. Kiitos Jeesus kaikesta, aamen.

Tekstiäni saa vapaasti käyttää ja levittää, kun tarkoitus on olla tavalla tai toisella evankeliumin asialla, sitä eteenpäin viemässä.

OHEISLUKEMISTOA

DigiRaamattu Pro. 2012. Data Universum Oy. (Maksullinen ohjelmisto, joka sisältää kaikki suomalaiset käännökset, Novumin  ja joukon ulkomaisia).

e-Sword, versio 10.1.0. Ilmainen raamattuohjelma, ladattavissa osoitteessa http://www.e-sword.net/downloads.html. (Sisältää tekijänoikeuksista vapautuneita käännöksiä, mm.1933/1938 -käännöksen.  Tätä saa laajennettua monilla maksullisilla käännöksillä).

Giertz, B. 1988. Hebrealaiskirje. Helsinki. Sley -kirjat Oy.

Iso Raamatun Sanahakemisto 3-4. Heprea-suomi, kreikka-suomi. Helsinki:  Aika Oy.

Iso Raamatun Tietosanakirja 1-8. 1988-1992. Vantaa: RV.

Koskenniemi, H. & Thurén, J. 2008. Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä.  Helsinki: Kustannus Oy Arkki.

Norvanto, J. 2009. Raamattu elämään: heprealaiskirje. Kauniainen: Perussanoma Oy.

Pawson, D. 2008. Raamattu avautuu. Alkuperäisteos: Unlocking the Bible Omnibus. Helsinki: TV7 -kustannus.

Stein, R. H. 2004. Hermeneutiikan pelisäännöt - ohjeita Raamatun tulkintaan. Saarijärvi: Aikamedia Oy.

Thurén, J. 1992. Heprealaiskirje. Hämeenlinna: Sley -kirjat Oy.

 

[1] Joh. 14:26, Joh. 16:8.

[2] Room. 9:33.

[3] IRT 8, 161.

[4] http://www.pirkkovalkama.sekl.fi/raamatunlukeminen.pdf

[5] Esim. Jes. 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

[6] Joh 1:29  Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

[7] Ps. 110:1, Ps. 2:7-8.

[8] Matt. 24:36.

[9] 1. Moos. 2:16. Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, 17. mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

[10] Hepr. 9:15. Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön. Välittäjä, Välimies, myös Septuagintan (VT kreikaksi) Job 9:33 -jakeessa käyttämä merkitys riidanratkaisija -merkitys tunnetaan.

[11] Joh 15:4  Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

[12] Joh 14:6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

[13] Mat 9:6  Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

[14] viittaan tässä apostoliseen uskontunnustukseen, johon suomalaiset kirkkokunnat laajalti yhtyvät. Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

[15] 2.Moos. 34:29  Ja kun Mooses astui alas Siinain vuorelta ja hänellä vuorelta alas astuessaan oli kädessänsä kaksi laintaulua, ei hän tiennyt, että hänen kasvojensa iho oli tullut säteileväksi hänen puhuessaan Herran kanssa.

[16] Rom 8:34  Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.

[17] Fil. 2: 5. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, 6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, 7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; 8. hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. 9. Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, 11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra

[18] Ilm 22: 8.Ja minä, Johannes, olen se, joka tämän kuulin ja näin. Ja kun olin sen kuullut ja nähnyt, minä lankesin maahan kumartuakseni sen enkelin jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti. 9. Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa".

[19] Thurén 1992,18. Prof. Thurén toteaa kommentaarissaan Jeesuksen saaneen Herra -nimen vasta korotuksen jälkeen, kaksi aikaisempaa nimeä Hänellä on aina ollut.

[20] Yksi nimi ylitse muiden. Tekijänoikeudet: Pekka Simojoki (säv.), Tapani Puranen (sov.), Jukka Hovila (sov.), Anna-Mari Kaskinen (san.).

[21] Jes 55:10  Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,

Jes 55:11  niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.